Sprzedaż rowerów w Polsce rośnie. Osiąga ponad 1 mln sztuk rocznie. W samym okresie pandemicznym wzrost ten wynosi około 25%. Zapewne wiąże się to także ze zwiększeniem naszej świadomości o świetnym wpływie ruchu na nasz organizm. Z badań wynika, że w ciągu dekady trzykrotnie wzrósł odsetek Polaków, którzy uprawiają sport. W 2009 roku tylko 24 proc. Polaków twierdziło, że uprawia sport, w badaniu z 2019 roku – aż 74 proc.
Infrastruktura rowerowa
Polepsza się także ilość i jakość ścieżek rowerowych w Polsce. infrastruktury. W ostatnim dziesięcioleciu ilość tras rowerowych powiększyła się 3-krotnie z 5782 km w 2011roku do ponad 15500 w 2019roku. A ścieżek ciągle przybywa. Dynamicznie rozwijają się ścieżki enduro dla wytrawnych kolaży górskich, ale także rekreacyjne ścieżki velo wzdłuż wybrzeża Bałtyku czy Velo Małopolska z uroczą trasą wokół jeziora Czorsztyńskiego.
Produkcja rowerów
Polscy Producenci przeżywają rozkwit, co więcej mamy znaczny rowerowy deficyt, a same rowery i ich części potrafią kosztować do 30% więcej. Najbardziej prężnym wydaje się być segment e-bików. W Europie zakup wspomaganego roweru deklaruje 16% osób, w Polsce też widać w jak niesamowitym tempie ta kategoria rowerów się rozwija. W związku z tym, że e-rowery są raczej drogie boom przeżywają także wypożyczalnie tych pojazdów, szczególnie w turystycznych górskich miejscowościach takich jak Szczyrk czy Szklarska Poręba. To dobry moment, aby rozpocząć biznes.
Całkiem dobrze wygląda też rozwój przedsiębiorstw działających około rowerowo. Coraz częściej wybieramy sportową odzież dedykowaną dla rowerów, a podczas wyjazdów rowerowych chętnie zaglądamy do miejsc gastronomicznych związanych z rowerami.
Jaki rower wybrać
Wzrastająca świadomość naszych rodaków sprawiła, że producenci oferują szerszy wachlarz rowerów. W wyborze może pomóc strona jakirower.pl. zdajemy sobie także sprawę jak ważnym jest, aby rower dla dziecka był odpowiedni
Rower cross i trekkingowy
Najbardziej uniwersalnym rowerem wydaje się być rower crossowy, toteż jest to coraz chętniej wybierany rower przez nas. Posiada on duże 28 calowe koła wyposażone w dość uniwersalne opony i napęd o szerokim zakresie. Zapewnia to niskie opory toczenia i napędzanie go nie wymaga wkładania dużego wysiłku. Pozycja na rowerze crossowym jest wyprostowana, co sprawia że zapewnia bardzo duży komfort podczas przejażdżek. Równie dobrym wyborem przez 90 procent osób może być bliźniaczy model do roweru crossowego czyli rower trekkingowy. Jest to nic innego tylko rower crossowy wyposażony w akcesoria. Do nich należą bagażniki, lampki czy błotniki. Rower trekkingowy może być także wyposażony w dynamo znajdujące się w piaście, aby uniezależnić się od źródła energii. Wszystko to ma na celu możliwość odbycia kilkudniowej wycieczki. Właśnie to tego celu stworzony jest ten rower.
Rower gravelowy
Bardzo mocno w Polsce rozwija się rynek rowerów gravelowych. Rower gravelowy to rower szosowy, przystosowany także do jazdy ubitymi, utwardzonymi szutrowymi ścieżkami. W związku z tym, że drogi asfaltowe w Polsce pozostawiają wiele do życzenia rower grawelowy z kierownicą typu baranek wydaje się być świetną altenatywą dla popularnych kolarzówek.
Rowery trail
Najbardziej jednak rozwijającą się gałęzią rowerów oprócz elektryków są rowery górskie. Oprócz zwykłych marketowych górali, które nie specjalnie nadają się do jazdy w górach bardzo szybki nastąpił rozwój rowerów premium. Mam tu na myśli głównie rowery z pełnym zawieszeniem w tzw. segmencie trail. Do lamusa odeszły także koła 26 calowe zastąpione przez 27,5 i duże 29 calowe.